söndag 29 april 2012

Melankolins högborg

The Deep Dark Woods – "The Place I Left Behind"



Det fascinerar mig ständigt hur melankolisk musik kan få mig att se ljusare på tillvaron.
Jag tror att jag nu vet var melankolins högkvarter finns, djupt in i de kanadensiska mörka skogarna: The Deep Dark Woods! Jag menar, deras andra skiva heter "Hang Me, Oh Hang Me"... (!!) Behövs det sägas mer? Men, missförstå mig rätt: Det här är bra, mycket bra, gripande och... helande, som balsam för själen.

Musikaliskt och stämningsmässigt ligger gruppen ganska nära Great Lake Swimmers, jag tycker mig också höra klanger av the Band. Röstmässigt läggs stor vikt vid känslofyllda djupa röster som utstrålar frustration med mängder av svärta i texterna, men också mycket värme och då känns vissa drag från Neil Young tydliga.

Frontfiguren och låtskrivaren Ryan Boldt har en väldigt sympastisk röst och ett sätt att dominera ljudbilden med ödmjukhet och värme, trots den ödsliga atmosfären.



"The Place I Left Behind" kan mycket väl vara en av årets starkaste skivor.

Länkar:
The Deep Dark Woods hemsida – där du gratis kan ladda hem flera radio-konserter!
Hemifrån – Ännu mer ny bra musik "hemifrån"...
Recension av förra skivan "Winter Hours" i Dala-Demokraten – med högsta betyg!


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar