lördag 15 augusti 2009

The Light Will Stay On

De stora sångerna - del 3: Walkabouts - The Light Will Stay On



För elva år sen kom jag hem en söndagskväll till ett tomt hus. Hade just lämnat bort mina barn för första gången efter separationen. Tystnaden ekade. Stod inte ut. Var tvungen att sätta på musik. Av någon anledning blev det Walkabouts, troligen för att den lånade skivan låg på bordet framför mig. Trodde inte det skulle hjälpa, inget kunde nå mig. En basslinga pulserade ihärdigt och dessa vidunderliga ord kom från Carla Torgersons stämma:

I go to sleep
before the devil wakes
and I wake up
before the angels take
all my worldly desires
all my yardsticks of fear
all my secrets untold
all my motives unclear
hangin' down in the fire
burnin' them higher
won't take them away from here
and long after we're gone
the light will stay on
Sedan dess betyder denna låt mycket för mig. Ljuset och hoppet kan nås även när det verkar omöjligt! Mot förmodan, Trots uppgivenhet. Trots världsliga begär. Trots rädsla. Trots outtalade hemligheter. Trots tveksamma motiv. Ljuset kommer alltid att finnas kvar.

Här finns en live-version med Chris & Carla från 2008:
MP3 The Light Will Stay On - Live med Chris & Carla i Heidelberg 2008

2 kommentarer:

  1. Babybrother20 augusti, 2009

    Jag hade kanske också behövt lite Walkabouts vid det tillfället.

    Jag känner igen både gruppnamnet och låten. Chansen finns väl att jag har hört den hemma men jag tror det har nått mina öron även från någon annan källa. Låter det möjligt, hur "stora" är dem?

    SvaraRadera
  2. De har väl fått hyfsade framgångar hemma i Seattle, och även i vissa delar av Europa.
    Men mest har de väl lite "kult-status".

    Å andra sidan har de ju gjort många skivor och turnerat flitigt.

    Chris Eckman bor numera i Ljubljana i Slovenien, så det kanske inte blir så många fler album med Walkabouts. Eckman är själv med i Walkabouts Yahoo-grupp och skriver, och jag tror att det finns planer för ett nytt album. Om jag minns rätt...

    SvaraRadera